Cruz de Ferro

17 juli 2016 - El Acebo de San Miguel, Spanje

Tijdens onze pelgrimsmaaltijd op het terras worden we verrast met een muziekconcours op het plein. Ook vindt er een bruiloft plaats met iedereen in het gala. Leuk om te zien en horen. Om 10 uur liggen we in bed en vrij snel zijn we onder zeil. Wel vroeg wakker, want het is altijd onrustig in een zaal met 30 bedden. Om 6 uur zitten we aan het ontbijt en om half 7 op de fiets. Het wordt een zware dag en dan rijden we in het eerste deel ook nog een verkeerd. Balen, want dat betekent 4 kilometer kiezels! Maar goed, spoedig start de lange klim naar Cruz de Ferro. In het begin gaat het nog redelijk, maar het laatste stuk is heel steil en zwaar. We hebben het gevoel dat we geen goede benen hebben, maar het kan ook gewoon liggen aan de berg en de temperatuur (ver boven de 30 graden). In de Pyreneeen was het gewoon koud en dat is voor het beklimmen van een berg toch wel fijner. Maar we hebben het gehaald en daar ons steentje achter gelaten. We besluiten ook nog een steen voor Erwin en Jennifer te leggen, misschien helpt het om een stukje van hun zware last weg te nemen. Na de Cruz de Ferro krijgen we eerst een korte afdaling en dan weer een stevige klim. We hebben het helemaal gehad, maar ook hier kom je uiteindelijk gewoon boven. Dan volgt een zeer steile afdaling en we moeten heel veel remmen om de snelheid te beperken. Dat is voor ons bijna net zo hard werken als de klim. Het is best wel eng. Onze auberge staat 6 kilometer onder de top en daar overnachten we. vandaag toch weer 42 kilometer gefietst. Morgen de rest van de afdaling, maar nu eerst uitrusten want we zijn voor het eerst echt moe.