Een cursus wijn maken

14 juli 2016 - Sahagún, Spanje

Je kunt het zo maar treffen. Een kleine, leuke refugo die geleid wordt door een echtpaar. Zij een fantastische kok en hij een gastheer als geen ander. Dat betekent een heerlijke maaltijd, nadat we eerst heel relaxed in de tuin gelezen hebben. Onze gastheer serveert de maaltijd uit en is zo enthousiast dat de sfeer helemaal top wordt. Daar helpen de sangria, wijn en het leuke gezelschap zeker aan mee. Een bonte club mensen uit alle landen (Polen, Duitsland, Italië, Spanje en Engeland). Na het eten geeft onze gastheer een cursus wijn maken, want in de refugo zijn de originele wijnkelders (gewelven onder de grond), de wijnpers en de vaten nog aanwezig. Hij doet dat in het Spaans, met hier en daar een paar woorden Engels. Maar hij doet het met zo veel gebaren (het lijkt wel Hints) dat we precies begrijpen hoe het werkt. We sluiten af met een wijntje en wensen elkaar een bon camino. Na een goede nachtrust en een lekker ontbijt zitten we om 7 uur op de fiets. Ongelofelijk, maar het is 5 graden! Bij onze eerste stop zijn we verkleumd, maar hebben er wel al 27 kilometer op zitten. En het gaat super vandaag. We fietsen nu op de Meseta (de Spaanse hoogvlakte) en dat is aanmerkelijk minder bergachtig. Om 14 uur zijn we bij onze volgende slaapplaats en staat er 88 kilometer op de teller. Twee Spanjaarden op de fiets kijken met verbazing naar onze fietsen en kunnen niet geloven dat we helemaal uit Nederland komen en vandaag meer gefietst hebben dan zij (zij hebben 75 kilometer gefietst). Blijft leuk om mannen te verslaan... Nu even een wasje doen en dan pakken we onze rust, al zijn we helemaal niet moe. Morgen naar León!

1. Leo Eestermans:
    14 juli 2016
    Haha, weer wijn........en zelf maken ook nog. Succes met de laatste etappe dames, sterk werk. Gaat helemaal goed komen.
    Groetjes hè
  2. Toos Eestermans:
    14 juli 2016
    Mooie foto's van een groot avontuur. Dat laatste stukkie dat jullie nog moeten, voor jullie is dat een makkie toch! Knap gedaan!
  3. Hilde:
    15 juli 2016
    GIRLPOWER!!!
  4. Jolanda van Oosterhout:
    15 juli 2016
    Jullie zijn er bijna,..zetum op..!
    Toppertjes