Terugblik en afsluiting

23 juli 2016 - Santiago de Compostella, Spanje

Om half 9 zitten we in de trein naar Pontevedra. Daarna nemen we om 10.45 uur de bus naar Porto. Althans dat is de bedoeling, maar de bus is vol en we moeten wachten tot 14.45 uur. 5 uur overbruggen! Een mooi moment om terug te kijken op onze reis en de blog af te sluiten.

Wat is ons opgevallen:

Onze reis door België duurt maar drie dagen en het weer is wisselvallig. We krijgen vooral kip en Belgische frites te eten. De ontvangst is vriendelijk, maar we spreken de taal nog dus dat is gemakkelijk (het is toch nog een beetje als thuis). De Geraardsberg is de eerste kennismaking met een berg. Maar wat we vooral doen is doseren. We zorgen dat we langzaam gewend worden aan het hele dag op een fiets zitten. Hier beginnen we met het opbouwen van onze conditie.

In Frankrijk is het weer zeer wisselvallig (van regen, mist, heerlijke temperaturen tot zeer warm), weinig refugo's, verrassend behulpzame mensen, rustige wegen, gokken en drinken is heel normaal (vooral werkende mensen staan om 9.00 uur 's morgens al aan een drankje en in ieder cafeetje wordt gegokt), vooral drinken is duur en het eten valt relatief mee, zeer gastvrij, heerlijke cappuccino, een apotheek in ieder klein gehucht, veel bushokjes (om te schuilen) en uiteindelijk vindt je overal een slaapplaats. Hoe verder je komt in Frankrijk hoe zwaarder het traject met de Roelandspas (Pyreneeen) als absoluut hoogtepunt.

De reis door Spanje kenmerkt zich door het vele fietsen langs de autowegen, veel refugo's (en dus slapen in grote slaapzalen), veel aanwijzingen voor de route, alles staat in het teken van de Camino, heel veel mooie kathedralen, veel meer pelgrims, heel....heel veel bergen, veel watertappunten (in ieder gehucht), zeer goedkoop eten en drinken (3 gangen inclusief een fles wijn en een fles water voor € 10,00), ook hier behulpzame en vriendelijke mensen, maar wat zijn Spanjaarden luidruchtig!

Ons gevoel

Door iedereen te groeten, overal op af te stappen, met iedereen een praatje te maken en de taal proberen te spreken (al is het maar met handen en voeten) opent echt alle deuren. Blijven lachen, ook al rij je verkeerd, wordt er gesnurkt of is het eten even wat minder. Gewoon blijven fietsen al is de berg nog zo steil. Niet tegen elkaar mopperen als het even tegenzit is het recept voor 6 weken genieten met elkaar en van alles wat je tegenkomt.

Het absolute hoogtepunt

Het zit even tegen, een lekke achterband (nog nooit hebben wij een band gerepareerd) in een zeer afgelegen gehucht. Dat er dan mensen zijn, die je 5 minuten  hebben gezien, vervolgens zelf naar een feest gaan en hun tuin, huis, koelkast en een bed geheel gratis ter beschikking stellen. Zoveel vertrouwen en goedheid heeft ons zeer getroffen.

Daarnaast zijn we ongelooflijk trots op ons zelf dat we met een gewone fiets met bepakking al die hoge bergen hebben bedwongen. Nooit gedacht dat wij dat zouden kunnen!

Bedankt

Wij willen iedereen bedanken die de afgelopen 6 weken met ons meegeleefd hebben. Het was altijd weer leuk om jullie reacties te lezen en een beetje contact te houden met thuis!

1. Rob:
    Super knap gedaan.
    Ik ben echt jaloers op jullie avontuur geweest.
    Ook heb ik genoten van jullie verslag elke dag.
    Echt top dat jullie dit geflikt hebben en nu rest nog een fijne terugreis
  2. Marleen Ligthart:
    23 juli 2016
    Goede middag Hanny en Coby! Wat 'n onderneming, wat 'n avontuur!! Super! En dan meteen de samenvatting gemaakt en toegevoegd . Hebben jullie ook al nieuwe plannen gemaakt voor 2017? Rondje Cuba? Met Hanny als tolk en Coby als wegwijzer?
    Of van Oosterhout/Breda naar Rome?
    Gezondheid en saude in Oporto!
    Vg M.
  3. Janny en Chris:
    23 juli 2016
    Een late reactie van ons....
    Je hebt nu eenmaal niet overal WiFi in Frankrijk.
    Meiden, van harte proficiat met het behalen van jullie einddoel.
    Bikkels zijn jullie.
    Dikke kussen van Chris en janny
  4. Remco Creemers:
    23 juli 2016
    Super goed gedaan dames! Heel knap dat jullie deze tocht hebben gemaakt! Leuk om te lezen dat er overal zulke gastvrije mensen rondlopen. Nog veel plezier op de terugweg.

Gr Remco
  5. Rian Claessen:
    23 juli 2016
    Jullie mogen inderdaad ongelooflijk trots zijn op jezelf.
    Een fantastische prestatie.
    Proficiat Coby en Hanny
  6. Bert van de Wiel:
    24 juli 2016
    Hoi Coby en Hanny,

Een geweldige prestatie , na de tegenslag van vorig jaar toch volbracht. Heel mooie dingen beleeft en moeilijke overwonnen.
    Een mooie herinnering om later met veel trots en plezier op terug te kunnen kijken. Goede terugreis en Een voorspoedig weerzien in Breda
  7. Marianne cremers:
    25 juli 2016
    Wat een geweldige prestatie dames !
    Mijn complimenten !!
    Geweldig dat het dit jaar goed is gegaan en jullie droom waarheid is geworden. Het was heel mooi om al jullie verhalen en ervaringen te lezen. Tot gauw in Breda of zo.
    Groetjes,
    Marianne
  8. Hilde:
    Trots op jullie! Tot snel
  9. Myrna:
    25 juli 2016
    Wat een prestatie Coby en Hanny, knap gedaan hoor!
    Ik heb genoten van al jullie verhalen.
  10. Wim en Anny v. Ruyven:
    25 juli 2016
    Vandaag jullie laatste weken doorgelezen...... Geweldige prestatie zoveel km. gefietst dames en dat binnen jullie streef datum! Geniet na van zoveel mooie belevenissen. Heel voorspoedige terugreis en geniet van jullie thuiskomst!!!
    Groeten Wim en Anny
  11. Tiny en Carla:
    26 juli 2016
    Het is geweldig wat jullie gedaan hebben. Nu even lekker terug kijken en genieten Het was nogmaals heel mooi Groetjes Tiny en Carla
  12. Ad&Marlies:
    1 augustus 2016
    Beter laat dan nooit, goed gedaan alle twee.
    Gr. Ad&Marlies
  13. Henriëtte Vromans:
    10 augustus 2016
    Heb net jullie verslag gelezen hartstikke knap van jullie. (beter laat dan nooit) Een geweldige reis om op terug te kijken. Proficiat erg knap gedaan