Genieten op zijn Spaans

10 juli 2016 - Leiva, Spanje

Na het Pelgrimsmaal op een gezellig terras in Nájera (met pleintjesbasketbal en luide muziek) zijn we rond 21 uur terug gegaan naar onze refugo. Ondertussen is deze volgestroomd met pelgrims. Weleens geslapen met 120 pelgrims in een zaal, terwijl het 35 graden is? Toch valt het reuze mee: er wordt opvallend weinig gesnurkt! Een bijzondere ervaring en tot ongeveer 5 uur deze ochtend hebben we nog geslapen ook... We beginnen er aan te wennen! Om 6 uur vertrekken we richting Belorado, 65 kilometer en misschien toch wat te ver met deze hitte. In Santo Domingo de la Calzada ontmoeten we Wim uit Middelburg. Eigenlijk de eerste Nederlander die we tegenkomen in het Spaanse deel. Dat telt voor Wim ook. Hij heeft dit al vier keer gedaan en andere jaren ontmoette hij veel meer Nederlanders. Hij is zo blij ons te zien dat hij ons trakteert op koffie met gebak. We wisselen onze ervaringen uit en dan fietst Wim snel weer door, want hij wil op tijd in Belorado zijn voor het voetbal van deze avond. Hij gaat daar speciaal voor naar een hotel, want in een refugo gaat om 10 uur het licht uit. Wij bezoeken eerst de kathedraal, omdat hier in een gebeeldhouwde tombe zich een levende kip en haan bevinden. Een legende van de camino. Wij fietsen daarna ook door en ondertussen is het ruim 35 graden. Belorado wordt het niet, dus zo snel mogelijk op zoek naar een slaapplaats. In Herramélluri, waar we op dat moment zijn, is er helemaal niets en daar vertelt iemand dat er in Leiva (2km verder) een hotel is. Daar aangekomen blijkt dat niet zo te zijn, maar wel een bar met een B&B. Er is plaats en terwijl we wachten in de tuin maken ze onze kamer gereed. Ondertussen stroomt de tuin vol met Spanjaarden; heel het dorp rukt uit, de grote TV staat op de Tour de France, drank en pinchos worden aangerukt en wij zitten er tussen en doen gewoon mee.  Heerlijk vinden we de pinchos: als we vanavond geen restaurantje kunnen vinden weten we wel waar we onze buik mee vullen!!!! Vanavond de finale van het EK, Wim uit Middelburg zou jaloers zijn op ons plekje! Een nadeeltje: wat zijn die Spanjaarden verschrikkelijk druk! Je wordt er doof van. Slapen in een refugo met 120 man is nog rustiger. Maar.....het is wel genieten op zijn Spaans. Leuk om mee te maken!

Een tussenstand na 30 dagen fietsen:

We hebben tot nu toe 1874 kilometer gefietst (gemiddeld 62,5 kilometer per dag). We hadden volgens het boekje 1684 kilometer moeten fietsen, dus we hebben 190 kilometer extra gereden. We moeten nog 619 kilometer in 14 dagen fietsen, dus ruim 44 kilometer per dag. Uiteindelijk zullen we minimaal 2493 kilometer rijden. Ons kennende gaan we de 2500 kilometer grens zeker passeren. Ons doel is nog steeds om op 24 juli aan te komen in Santiago, want 25 juli is het feest (naamdag van Sint Jacques). Goed op schema dus!

1. Marleen Ligthart:
    10 juli 2016
    Hola Hanny y Coby! Het voetballen wil niet opschieten: na 96 minuten nog geen doelpunt! Dat wordt voor jullie ook 'n latertje! En morgen voor dag en dauw (of is
    er geen dauw in Spanje) moeten jij weer op de Camino rijden! Veel plezier met de Spaanjaarden! Oh, ja, er is 'n stierenvechter gedood door 'n stier.