Vroeg op...... laat weg!

9 juli 2016 - Nájera, Spanje

Wat is Logroño toch een prachtige stad! Na ons pelgrimsmaal (samen met een Française en een Amerikaan) gaan we de stad nog in. Ondertussen is het afgekoeld en is het op het terras heerlijk. Om 10 uur gaan we slapen, maar in de refugo is het bloedheet. Om 5 uur vertrekken de eersten en wij gaan om half 6 uit bed. Coby pakt haar fiets en merkt dat haar achterband helemaal leeg staat. Dat is balen. Het is nog donker en het licht mag niet aan. Dus een band repareren in het donker, bijgelicht door de I Phone. De binnenband is echter echt niet kapot en dus oppompen maar. Maar dat wil maar niet lukken. We snappen er niets van tot we ontdekken dat het nippeltje er verkeerd inzit. Het is ook verdomde lastig om in het donker dit te doen (en het komt dus niet omdat we vrouwen zijn!). Toch krijgen we het uiteindelijk niet voor elkaar om de fiets weer rijklaar te maken: bij het ventiel zit de buitenband steeds niet goed! Wel vier keer proberen we het. Het lijkt erop alsof er iets goed mis is met de buitenband!!! Twee ervaren fietsers doen net of ze ons niet zien.....! Twee uur later geven we het op en lopen met de fiets naar een fietsenmaker (gelukkig is er een en maar op 1 kilometer afstand). Om 8 uur staan we voor de deur, maar niemand weet of en wanneer Marie José (de fietsenmaker) opengaat. Dan maar een ontbijtje in het cafeetje op de hoek. Heel gezellig, want iedereen wil wel een gesprek aanknopen met de gestrande Hollandaises. Om kwart over 9 gaan we een kijkje nemen bij de winkel en tot onze vreugde is hij er. En....  hij heeft een buiten- en binnenband voor een Gazelle. Binnen een mum heeft hij de fiets gerepareerd en om half 10 kunnen we vertrekken. Ondertussen is het tegen de 30 graden en moeten we over een heel vervelend kiezelpad. Als we dat gehad hebben komen er twee stevige klimmen, waarvan er een op het laatst 13 % is. We halen vier Spanjaarden in en ze kunnen maar niet begrijpen dat we helemaal vanuit Nederland met de fiets hier zijn. Een highfive is de beloning. Na 30 kilometer stoppen we vandaag. Met ruim 35 graden is dat verstandig, temeer het lijkt dat Coby last heeft van een lichte voedselvergiftiging. Het is ondertussen 15 uur als we in een refugo zijn. Rusten en opknappen, zodat we er morgen weer vol tegenaan kunnen!

1. Anki:
    9 juli 2016
    Hé dames! Dat is nou jammer! Gelukkig na wat avontuur weer op de fiets geklommen! Wat een bikkels! Hopelijk voelt Cory zich snel beter! Als het maar geen zonnesteek is! Komt vast goed, zoals Hanny haar zin vaak luidt!
    Toi toi toi!!! Xxx
  2. Kees:
    9 juli 2016
    Hoi Meiden,
    Het zit wel eens mee en het zit wel eens tegen, het is niet anders, maar het blijft toch maar een hele mooie ervaring, nietwaar? En een paar lekke banden hoort bij het pelgrimeren... Jullie slaan je er wel doorheen, er komen nog prachtige vergezichten! Tip: hou ook eens een 'wasdag', dus een dag zonder te fietsen. Dan tank je weer ff bij want slapen in een refugio kan je wel eens opbreken wegens slaaptekort.
    Groetjes, Kees.
  3. Liesbeth en Jan:
    10 juli 2016
    Dames, jullie zijn goed bezig. Een kleine tip van een vrouw, koop een reserve binnenband. Een goede camino toegewenst.
    Liesbeth.